- Tijdens de schoolleiders cursus “Leiding geven aan Toekomstgericht leren” werd mij de vraag gesteld of ik niet eens een 21e eeuwse vaardigheid uit zou kunnen diepen. Ik merkte dat ik bij deze vraag getriggerd werd op of dit wel de juiste manier is van een probleem of uitdaging van deze tijd aan te pakken.
- Laatst was ik bij een conferentie Design Thinking. Design Thinking gaat er over dat je een mindset hebt die ervoor zorgt dat je slim en anders en creatief denkt. (https://www.deregisseuses.nl/files/de%20kunst%20van%20het%20organiseren.pdf)
- Dat je in staat bent om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen die je nooit eerder had. Het gaat eigenlijk over de LALALI. In plaats van de LALALA.
- Voor mij is het eigenlijk op zoek gaan naar de spreekwoordelijke ‘kink’ in de kabel. Anders leren denken. Een andere oplossing kunnen bedenken dan dat je in het verleden ooit gedaan hebt. Hoe doe je dat dan? Door het vraagstuk in andere contexten te plaatsen en nieuwe perspectieven (‘frames’) uit te proberen, zegt Kovari (2012). Hierdoor zijn ontwerpers (ook van onderwijs) in staat het hardnekkige probleem te herdefiniëren en oplosbaar te maken (Kovari, 2012).
- De vragen die ik van leraren en schoolleiders krijg om 21e eeuwse vaardigheden in het huidige curriculum in te passen zijn voor mij LALALA vragen. Het zijn vragen die op die manier gesteld worden waarbij de aanname is dat als we de oplossingen die we in het verleden toepasten dit ook wel een goeie oplossing voor een toekomstige problemen zal zijn.
- Hoe meer ik mij verdiep in nieuwe technologieën met zoals: Internet of things, Augmented reality & virtual reality en Artificial intelligence, des te meer realiseer ik me dat het niet gaat om de LaLaLa. Het gaat er om dat we in staat zijn om de LALALI gedachten te kunnen ontwikkelen. Design your Thinking! Plaats je vragen in een heel andere context en daag jezelf uit om deze vraagstukken op een nieuwe manier op te lossen.
- 21e eeuws leren is voor mij meer dan 21e eeuwse vaardigheden!