het leren organiseren

Het leren organiseren

Opbrengst

 

“Bijna alle onderwijsinstellingen in het po, vo, mbo en ho vertonen een combinatie van machteloze verticale sturing en vrijblijvende horizontale sturing. Dat kan en moet anders.”                (Blauwdruk voor de emergente school,Hilst, v.d., B., 2016).

In veel organisaties is het dagelijkse onderwijswerk belast geraakt met activiteiten die niet direct helpen in het werk van docenten, dat ten gunste komt van leerlingen. In deze opleiding word je getraind een tegenbeweging in gang te zetten die het “Why” van het onderwijs benadrukt. 

Ons motto is “Geef de ruimte aan de leraar”.

Jongeren moeten de mogelijkheid krijgen zich te ontwikkelen tot getalenteerde samenwerkers om problemen op meerdere niveaus te kunnen oplossen. Professionele leraren zijn in staat zelf te bepalen welke vraagstukken zij binnen de schoolorganisatie op willen pakken.

In deze opleiding leer je vorm te geven aan het begeleiden van processen van samen leren organiseren. 

 

Inhoud

Dag 1 Brede visie op de professional

In deze bijeenkomst start je met de visie op het organiseren van leren. Tevens krijg je kennis en inzicht in het concept horizontaal organiseren. 

Aan de hand van een reflectieve dialoog verbinden we de concepten aan de eigen onderwijspraktijk. Je verkent en vergelijkt je eigen opvattingen over procesbegeleider van een onderwijsteam met het concept.

 

Dag 2 het optimaliseren van leren in je onderwijsteam

In deze bijeenkomst doe je kennis op over de interventies die een procesbegeleider van een onderwijsteam doet bij het vorm geven aan teamleergesprekken.

Tevens oefen je de verschillende typen interventies in de praktijk.

 

Dag 3 professionele identiteit

In deze bijeenkomst verken je de eigen kernwaarden en weet je deze te koppelen aan jouw manier werken als procesbegeleider.

Je reflecteert op de kwaliteiten die passen bij jouw kernwaarden en leert deze strategisch in te zetten bij teamleergesprekken.

Je krijgt handvatten om je kernwaarden en kwaliteiten toe te passen in je team.

 

Dag 4 analyse van het leren

In deze bijeenkomst analyseer je de ingezette interventies tijdens teamleergesprekken. Tevens onderzoek je patronen binnen de teamleergesprekken die het leren zichtbaar maken.

Je ontwikkelt passende interventies om de teamvolwassenheid toe te laten nemen.

 

Dag 5 evalueren van het leren en ambitie formuleren

In deze bijeenkomst evalueer je het cyclische proces van leren. en bereid je het teamfunctioneringsgesprek voor.

Tevens formuleer je een eigen ambitie ten aanzien van je teacher leader rol.

 

Naast de bovenstaande vijf dagen is er nog 1 intervisiebijeenkomst.

.

Doelgroep

Directeuren, leraren PO, VO , MBO, HBO,bedrijfsleven die belangstelling hebben voor horizontale sturing in de organisatie

 

Kosten

1000,- euro per deelnemer

Voor Incompany -trainingsmogelijkheden met korting neem contact met ons op!

 

Locatie

Trainingen worden of op een inspirerende locatie of bij incompany trainingen op eigen locatie gegeven.