Ik ben Jolijn van de Hoef, organisatieadviseur, trainer en coach. Ik heb 10 jaar lang in het onderwijs gewerkt als docent. Ik weet wat het is om dit prachtige vak te doen. Ik ben expert in het begeleiden van teams naar zelfsturing. In de afgelopen 8 jaar heb ik veel schoolorganisaties begeleid bij organisatie- en cultuurveranderingen.
Ik ben de coach die samen met jullie zorgt dat samenwerking in teams soepel verloopt. Als een kritische vriend trek ik met jullie op en realiseren we binnen twee jaar gegarandeerd dat teams zeggen:
“Vergaderen is nooit meer saai!”
“Wij doen dit samen en voelen ons één team!”
“Samen staan wij voor goed onderwijs aan iedere leerling!"
Mijn missie
Teams helpen, gestructureerder, effectiever en fijner samen te werken, om zich werkelijk bezig te houden met ontwikkeling van leerlingen.
´In het niet weten, is ruimte voor alles!’
Om te begrijpen waarom dit nu precies mijn missie is, neem ik je even mee naar het verloop van mijn leven tot nu toe. Ik ben de jongste uit een gezin van vijf. Geboren en getogen in Zeeland. Zeeuwen zijn best eigenzinnig. En eigenzinnigheid is iets wat leidt tot originaliteit.
Ik heb een enorme creatieve denkkracht. Ik doe het altijd net even iets anders en pas mijn handelen aan op wat de situatie vraagt.
Ik heb meer dan 10 jaar in het onderwijs gewerkt in verschillende rollen en functies. Wat me altijd intrigeerde was: Wat maakt dat innovaties bij de ene organisatie wel slagen en bij de andere niet? Dit maakte dat ik verder ging studeren in de toen net nieuwe Master Leren en Innoveren.
Omdat ik de hiaten in het onderwijs zag op het gebied van 21e eeuwse vaardigheden, was ik initiatiefnemer en ontwerper van de huidige PHBO ‘Specialist Toekomstgericht Onderwijs’. Ik was tutor en gastdocent in de Master Leren en Innoveren. En ik gaf herregistratiemodules aan schoolleiders bij Pentanova. Vanuit mijn ervaring geloof ik dat innoveren alleen mogelijk is als alle medewerkers in de organisatie zich bewust worden van welk gedrag moet veranderen om het gewenste resultaat te bereiken.
Als kritische vriend, kan ik jullie hierbij helpen.
Ik wilde verschil maken ...
Ik heb mij gespecialiseerd in het coachen van zelfsturende teams in het onderwijs. Waarbij de leerling echt centraal staat.
Mijn manier van werken: De ander begrijpen door open en nieuwsgierig te zijn en samen kijken naar de mogelijkheden van ieder individu binnen het team. Succeservaringen delen en analyseren op wat dit tot een succes maakte, zodat deze kennis ingezet wordt voor de toekomst.
Ik heb tientallen scholen mogen begeleiden. Iedere school had zijn eigen doel. En iedere school had ook zijn eigen aanpak, want ieder team is verschillend. En dat maakt het juist zo leuk vind ik!
Laten we samen jullie school effectiever maken met het programma: Sterke zelfsturende teams.
Mijn visie op sterke zelfsturende teams is …
… om een succesvolle, wendbare en innovatieve school te zijn, heb je sterke zelfsturende teams nodig die uitgaan van:
Gezamenlijk doel en resultaat
Goede rol en taakverdeling
Afspraken over werkwijzen en procedures
Goede onderlinge relaties en kunnen omgaan met verschillen
Typisch Jolijn ...
Ik werk doelgericht en ga voor het resultaat
Ik heb oog voor relatie en de persoon, je leert me ook persoonlijk kennen.
Soms heb je misschien het gevoel: “Geef me meer sturing”, maar laat ik net wat verwarring ontstaan om in de juiste leerhouding te komen. Want we leren echt in chaos en onzekerheid.
Je kunt mij altijd eerlijk feedback geven en ik houd rekening met jouw behoeften en wensen.
Theoretische kennis ontbreekt het mij niet aan, ik houd me alleen niet altijd vast aan theorie als dat niet helpend is. En doe wat op dat moment goed is voor jou of het team.
Wanneer je me vraagt mee te kijken naar wat er speelt, weet je dat je ook een eerlijk antwoord krijgt. Ook al voelt dat antwoord soms niet helemaal prettig, ik doe dat om jou en je team een stukje verder te helpen.
Een harde werker, altijd online bereikbaar. Voor jou zet ik mijn auto gerust aan de kant.
Dol op motor rijden. Hier krijg ik echt lichtjes van in mijn ogen. En bij goed weer kom ik vast bij jou op die manier aanrijden.
En nu is het jouw beurt!
Ik ben benieuwd wat jou drijft en wat je uitdagingen zijn.