Van samenwerken naar samen leren – de stap die veel scholen overslaan

“We werken al best goed samen.”

Dat hoor je vaak van teams. En dat is vaak ook zo: er wordt overlegd, afgestemd, overgenomen bij ziekte, materialen gedeeld. Maar dat is nog geen samen leren.

Samen leren betekent: met elkaar reflecteren op het eigen handelen, samen doelen stellen, onderbouwde keuzes maken en onderzoeken wat werkt. Het is een wezenlijke verdiepingsslag. En precies die stap wordt vaak overgeslagen.


Waarom samen leren meer is dan samenwerken

Samenwerken is gericht op taakverdeling: wie doet wat, wanneer en hoe. Samen leren gaat over gedeelde verantwoordelijkheid voor ontwikkeling en kwaliteit. Het vraagt andere vaardigheden én een andere cultuur.

In een lerend team is leren geen bijproduct van samenwerken, maar het primaire proces.”
— Etienne Wenger

In samenwerkende teams blijft de groei vaak hangen bij ‘afstemmen’. In lerende teams gaat het over het verbeteren van het gezamenlijke handelen.


De kenmerken van samen leren

✔ Gezamenlijk reflecteren op onderwijspraktijk
✔ Feedback geven en ontvangen als normaal onderdeel van samenwerken
✔ Samen doelen stellen op teamniveau
✔ Gebruik maken van elkaars expertise
✔ Een cultuur waarin leren expliciet en collectief is


Hoe jij die stap als schoolleider stimuleert

1. Zet leren op de agenda

Kies bewust momenten waarin reflectie en onderzoek centraal staan. Niet alleen praten over wat we doen, maar over hoe en waarom we iets doen.

2. Werk met begeleide trajecten

Gebruik blended programma’s die structuur en werkvormen bieden. Denk aan modules, werkboeken en gespreksvragen waarmee teams leren in plaats van alleen uitvoeren.

3. Maak samen leren zichtbaar

Laat teams hun leerproces vastleggen, delen in het MT of op studiedagen, en koppel ontwikkeling aan doelen in het schoolplan.


De opbrengst: vakmanschap én verbinding

Als teams samen leren, stijgt niet alleen de kwaliteit van het onderwijs. Er ontstaat ook:

  • Meer verbinding en vertrouwen in het team
  • Groter eigenaarschap bij leraren
  • Meer professionele moed om te experimenteren
  • Hogere betrokkenheid bij schooldoelen

“Een school waar leraren samen leren, is een school waar leerlingen niet stil kunnen blijven staan.”


Interesse?

Wil jij met jouw team de stap maken van samenwerken naar samen leren?
Room4it biedt blended programma’s die dit proces begeleiden – praktisch, verdiepend en afgestemd op jullie schooljaar.

📩 Ontdek hoe op
https://room4it.nl/teamleren-begeleiden-in-de-schoolpraktijk/
of plan een vrijblijvend gesprek waarin we je situatie verkennen.

Email
LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Facebook

Dit is ook interessant: