Herken je dit als schoolleider?
Je dag begint met een helder plan, maar al snel sta je in een klas vanwege een zieke collega, los je een conflict op tussen leerlingen, en schuif je een overleg omdat de oudergesprekken uitlopen. Het plan om aan teamontwikkeling te werken? Wéér doorgeschoven.
Brandjes blussen is het nieuwe normaal geworden. Maar het put je uit en brengt je school niet verder.
Wat je wél nodig hebt? Tijd, ritme en visie om structureel aan teamontwikkeling te bouwen.
Waarom brandjes blijven terugkomen
In scholen waar geen structureel teamleren plaatsvindt:
- voelen leraren zich onvoldoende verantwoordelijk voor het grotere geheel
- blijven problemen onopgelost of verschuiven ze
- is er weinig ruimte voor collectieve reflectie
- draait (te) veel om de schoolleider
Zonder gedeelde ontwikkeling blijven leiders trekken aan teams die vooral ‘reageren’ in plaats van ‘groeien’.
Van reactief naar proactief: de kracht van teamontwikkeling
Structurele teamontwikkeling:
✔ verdeelt eigenaarschap
✔ vergroot het oplossend vermogen van teams
✔ versterkt de onderlinge samenwerking
✔ voorkomt dat jij overal tussen moet zitten
“Wat je investeert in teamontwikkeling, win je terug in rust, kwaliteit en vertrouwen.”
Hoe je die omslag maakt
1. Start met een heldere leeragenda
Breng met je team in kaart: waar willen we als team beter in worden? Laat dit leidend zijn voor het schooljaar.
2. Gebruik begeleide trajecten
Kies voor een blended programma dat houvast biedt en teamleren structureert. Dit voorkomt dat je zelf alles moet bedenken én begeleiden.
3. Zorg voor ritme
Werk met vaste momenten, bijvoorbeeld eens per drie weken of gekoppeld aan thema’s per schoolperiode. Teamontwikkeling mag geen bijzaak zijn.
De opbrengst: minder ad hoc, meer eigenaarschap
Je merkt het verschil als:
- leraren elkaar aanspreken in plaats van naar jou te kijken
- oplossingen in het team ontstaan
- tijd wordt gebruikt voor ontwikkeling, niet voor herhaling van problemen
- jij als leider weer vooruit kunt denken, in plaats van alleen brandjes te blussen
Interesse?
Wil jij stoppen met reageren en starten met bouwen?
Room4it biedt blended programma’s die teamontwikkeling verankeren in de praktijk – met begeleiding, werkvormen en ritme.
📩 Lees meer op:
https://room4it.nl/teamleren-begeleiden-in-de-schoolpraktijk/
of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

