De energie aan het begin van het schooljaar is vaak hoopvol
Teams starten vol plannen, samenwerking wordt genoemd als speerpunt, er zijn studiedagen vol energie. Maar dan… neemt de realiteit het over. Ziekmeldingen, toetsweken, oudergesprekken, incidenten. Voor je het weet, is het december en zijn de goede voornemens niet veel meer dan vage herinneringen.
Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Veel schoolleiders lopen hiertegenaan. Maar er zijn manieren om wél duurzame verandering te realiseren.
Waarom het zo vaak misloopt: de waan van de dag regeert
De belangrijkste reden waarom teamontwikkeling en vernieuwing vastlopen? Er is geen ruimte ingebouwd om het vol te houden. Alles lijkt belangrijk, urgent zelfs. En omdat het onderwijs zoveel ad hoc vergt, sneuvelt structurele samenwerking als eerste.
Maar juist die samenwerking – en het leren als team – is wat je school vooruit helpt. Alleen: dat vraagt tijd, ritme én bewuste keuzes.
Wat kun jij doen als schoolleider?
Als leider heb jij invloed op de ritmes en prioriteiten in je school. Niet op alles, maar wél op de ruimte die je teams biedt om samen te leren. Hier zijn drie praktische handvatten om goede voornemens om te zetten in blijvende beweging:
1. Werk met een jaarkalender voor teamleren
Geef teamontwikkeling net zo’n vaste plek als rapportvergaderingen en toetsweken. Zo laat je zien: “Dit ís belangrijk.”
2. Start klein en concreet
Stel samen met het team één gezamenlijke leerdoel of ontwikkelthema centraal per periode. Bijvoorbeeld: feedback geven, begrijpend lezen integreren, of leerlinggesprekken voeren.
3. Kies voor een begeleid leertraject
Teams die écht stappen zetten, worden vaak begeleid. Met werkvormen, intervisie, modules of blended programma’s, zoals die van Room4it. Je hoeft het niet alleen te dragen – maar je moet het wél organiseren.
Duurzame verandering vraagt ritme, eigenaarschap en ondersteuning
Blijvende verandering ontstaat als mensen eigenaarschap voelen én een helder pad hebben. Zonder begeleiding blijft teamontwikkeling vaak hangen in intentie of vrijblijvendheid. Maar met een concreet programma en ruimte in de agenda, verandert de dynamiek in het team.
“Verandering is geen moment, maar een proces. En dat proces vraagt leiders die ruimte maken, vasthouden en blijven vragen: Wat doen we vandaag voor morgen?“
Interesse?
Wil jij dat teamleren geen eendagsvlieg blijft?
Room4it helpt je om de beweging vast te houden – met modulaire, blended trajecten die passen bij jouw schooljaar.
📩 Bekijk ons aanbod op https://room4it.nl/teamleren-begeleiden-in-de-schoolpraktijk/ of neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

