Programma’s voor teams en teamleiders in het onderwijs

De snelste weg naar een effectief team en tevreden leerlingen.

Online programma speciaal voor teams en teamleiders. Inclusief concreet actieplan.

Plan een gratis sessie om te kijken of we een match hebben, zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen.

Programma's voor temas en teamleiders in het onderwijs

Je wilt zelfsturende teams die effectief samenwerken. Je houdt van aanpakken en doorpakken. Je gelooft in dat leraren professionals zijn die willen groeien en ontwikkelen. Want je wilt het beste voor jouw docenten en jullie leerlingen.

Dat is nu mogelijk met het programma Sterke zelfsturende teams.

Ben je schoolleider of directeur in het onderwijs, en herken je je in deze punten?

Een greep uit reacties op mijn werkwijze:

Wouter Sommers
Wouter SommersDirecteur Bosbeekschool (po)
“Ik had een team wat volgens inspectie te reactief was en niet besluitvaardig. Jaren probeerde ik er met een coach beweging in te krijgen. Zonder resultaat. Door jouw aanpak en aansluiten bij onze visie op eigenaarschap voor leerlingen en dus ook voor docenten, is de beweging ontstaan. Inmiddels zijn onze docenten trots op wie ze als team zijn. Sterk rondom de leerlingen!”
Thijs Creusen
Thijs CreusenDirecteur Ynsicht (vo)
“Jolijn heeft ons geholpen om een eigen schoolvisie te ontwikkelen voor de komende vier jaar. Dit verhaal helpt om draagvlak te creëren binnen YnSicht.Dit jaar hebben we in de teams maatjes gekoppeld aan de leerjaarcoördinatoren. We dragen de organisatieverandering nu al met een grotere groep collega’s.”
Karin Hoekstra
Karin HoekstraInterim directeur (po)
“In mijn werk als directeur heb ik Jolijn in verschillende settings meegemaakt vanuit haar rol als teamcoach. Zij vindt het belangrijk aan te sluiten bij de context van het team. Kijkt wat daarin nodig is en maakt gebruik van theoretische modellen om inzicht te geven aan collega’s wat er gebeurd. Met de collega’s samen komt zij tot een passend actieplan. Ze stelt zich op als kritische vriend, waardoor alle autonomie bij het team blijft.”
Ina Olthaar
Ina OlthaarSchoolleider vmbo Lentiz Geuzencollege, onderbouwlocatie West (vo)
“Het meest waardevolle is dat jij op jouw eigen wijze ons team hebt weten op te tillen naar een hoger plan. Je deed dat in persoonlijke gesprekken en tijdens werksessies met het team. Je stelde ons reflectieve vragen, en bracht ons in het zoeken naar antwoorden steeds weer terug naar het doel. Je speelde daarop in met theoretische onderbouwing en gaf ons stof tot nadenken en zelfwerkzaamheid. Je bent in coaching direct en constructief kritisch. Je gaat het ongemak niet uit de weg. En juist daarin ontstaat de ruimte dat tot inzicht en verdere groei leidt.Dat leverde ons een sterke organisatiestructuur op, procesbegeleiders in hun kracht, gedeelde verantwoordelijkheid en verhoging van het werkplezier. Bevestiging van geloof in eigen kunnen, teacher collective efficacy, van waaruit een meetbare en vooral merkbare verbetering van kwaliteit in onderwijs en ondersteuning! Elke leerling nog meer in beeld.”
Theo Schopmeijer
Theo SchopmeijerTeamleider bovenbouw Stad College Het Baken (vo)
“Bij Stad College Het Baken waren de collega’s handelingsverlegen in de samenwerking. Je inzicht en openheid was daarin waardevol. Daardoor weten de collega’s beter wat er van hen verwacht wordt in samenwerking. Dat heeft als resultaat dat we hiervoor nu meer handvatten hebben.Je kunt luisteren én snel handelen vanuit een prettige relatie.”
Hester Nienhuis
Hester NienhuisSchoolleider de Vuurbaak (po)
“Ik heb Jolijn leren kennen op een school waar ik eerst als docent werkte. Toen ik de stap nam om schoolleider te worden heb ik haar gevraagd een jaar met mij en mijn team op te trekken. Ik wist dat zij goed in staat is doelmatig te werken met zelfsturende teams. Zij is heel laagdrempelig met ons team aan de slag gegaan met het opstellen van doelen en gedrag wat wij hierbij wilden zien van de leerlingen, docenten en het gebouw. Dit zorgde voor goede gesprekken onderling en taakafhankelijkheid van elkaar. Als teamleider, coachte ze mij en de zorgcoördinator in het proces, zodat de docenten steeds meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid durven nemen. Ik heb geleerd om nabij leiderschap te laten zien en actief mee te denken met de teams, maar hen het vertrouwen te geven dat zij beslissingen zelf konden nemen. Waar het team eerst nog bang was dat een externe coach hen zou vertellen wat ze moesten doen, zag ik hen groeien in zelfstandigheid en trots met elkaar.”

Zelfsturend team … hoe dan?

Wil jij leren hoe je van jouw team een sterk zelfsturend team maakt? Zodat jouw medewerkers zelfsturend zijn en leiderschap tonen en ze met plezier en voldoening aan het werk zijn? Laat mij je dan helpen en doe mee aan het programma Sterke zelfsturende teams.

Plan een gesprek om te kijken of we een match hebben en te direct van start kunt met jouw teams.

Hoe ziet onze samenwerking eruit?

In dit programma leer jij hoe je zelfsturende teams effectief kunt laten samenwerken zodat je die wendbare, innovatieve school wordt, die de leerling centraal zet. Dit doen we op de volgende manier:

Je krijgt toegang tot de online academie met video’s en opdrachten. Zodat je weet hoe werken in teams in de praktijk optimaal werkt. Hier leer je hoe werken in zelfsturende teams optimaal verloopt. Je raakt steeds beter getraind in het kiezen van de juiste interventie in jullie situatie. (Je houdt een schooljaar lang toegang).

We hebben 5 keer Q&A met andere teamleiders die dit programma volgen. Je stelt jouw eigen vragen en leert van elkaar. Deze sessies gaan jou zeker vooruit helpen.

Je krijgt toegang tot jouw of jullie online praktisch en actiegericht moduleboek. Zodat je je strategie en acties overzichtelijk op papier hebt.

Modules en sessies hebben verschillende onderwerpen.

Twee masterclasses voor je hele team. In ieder programma staat een onderwerp centraal en is uitgebreid tijd om al je vragen te stellen. Over bijvoorbeeld proactief handelen, het geven van feedback, jullie mandaat en invloed.

De onderwerpen die worden behandeld: