Wat als teamoverleggen niet opleveren wat je hoopt? Tijd voor een andere aanpak!

Herken je dit?

Het team komt bij elkaar. Iedereen zit met een notitieblok of laptop. De agenda wordt afgewerkt. Er zijn besluiten, mededelingen, actiepunten. En toch… verlaat je het overleg met een leeg gevoel. De energie ontbreekt. Er is weinig reflectie, weinig eigenaarschap. En al helemaal geen echt teamleren.

Wat als het ook anders kan?


Waarom veel teamoverleggen vastlopen

In veel scholen zijn teamvergaderingen vooral gericht op organiseren, informeren en coördineren. Dat is begrijpelijk – scholen zijn druk. Maar het effect is vaak:

  • Weinig ruimte voor reflectie
  • Geen focus op ontwikkeling
  • Passieve deelname van teamleden
  • Onduidelijkheid over verantwoordelijkheid

Het gevolg? Teamontwikkeling stagneert. En de tijd die samen besteed wordt, levert weinig op.


De sleutel: van praten naar leren

Teamoverleggen kunnen krachtige motoren van ontwikkeling zijn – als je ze goed organiseert. Dat betekent:

✔ Een helder doel per overleg (niet alleen ‘bespreken’, maar: leren, verdiepen, besluiten)
✔ Werkvormen die activeren en eigenaarschap stimuleren
✔ Structuur én ruimte voor inhoudelijke reflectie
✔ Aansluiting bij een leertraject of ontwikkeldoel

“Als je wilt dat je team leert moet je dat ook in je overlegcultuur zichtbaar maken.”


Wat helpt dan wel?

1. Werk vanuit een ontwikkelagenda

Laat elk overleg bijdragen aan een groter leerdoel. Wat willen jullie als team dit kwartaal leren of verbeteren? Laat die vraag leidend zijn.

2. Gebruik begeleide werkvormen

Werk met opdrachten, reflectievragen en feedbackrondes die uitnodigen tot denken én doen. Bijvoorbeeld uit een werkboek of blended traject.

3. Koppel overleg aan een leerstructuur

Als overleg en leren samenkomen – bijvoorbeeld in een programma zoals Room4it’s teamleren-traject – ontstaat er ritme, diepgang en impact.


Wat levert het op?

  • Minder vergaderdruk, meer leeropbrengst
  • Teams die gezamenlijk verantwoordelijkheid voelen
  • Meer werkplezier en professionele groei
  • Betere besluitvorming, gedragen door het team

“Effectieve overleggen zijn geen doel op zich – ze zijn een middel om het team in beweging te krijgen.”


Interesse?

Wil jij af van taaie, energieloze teamvergaderingen?
Room4it helpt jouw school met werkvormen, modules en begeleiding voor écht impactvolle teammomenten.

📩 Ontdek het aanbod op
https://room4it.nl/teamleren-begeleiden-in-de-schoolpraktijk/
en laat jouw overlegcultuur bijdragen aan duurzame schoolontwikkeling.

Email
LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Facebook

Dit is ook interessant: