Dit is iets wat we weten vanuit onderzoek. Maar willen en kunnen professionals wel leren?
Vorige week hield ik een poll over waar leidinggevenden in organisaties op dit moment het meest tegen aanlopen. Het item wat het meeste scoorde was; “het professioneel gedrag intern”.
In mijn werk geef ik regelmatig trainingen op verschillende scholen aan docenten. Soms overvalt het me wanneer ik gebeld wordt en aangegeven wordt dat men vooral kennis overdracht wil en dat ze reflectie en ontwikkeling zelf wel toepassen. Dit botst met mijn visie op leren. Omdat ik geloof dat je leert aan de hand van kennis, emotie en context. En vooral door de dialoog aan te gaan met elkaar. Daarbij hoort openheid, eerlijkheid en flexibiliteit.
Toch wil ik dienend zijn aan de organisatie en op dat moment geven wat zij vragen.
Een aantal opvattingen die bekend zijn over leren zijn:
1. Leren wordt gezien als het opvatten van het oplossen van een probleem.
Er wordt gezegd dat je mag leren van je fouten, maar hoe succesvoller je als professional bent, hoe groter de kans is dat je nooit uit je succes en ervaring treedt.
2. Veel energie wordt gestopt in motivatie om te leren en te weinig in het aanpakken van de denkroutine zelf. Het gaat erom dat je leert na te denken over je eigen denken, zo leer je buiten je eigen kaders denken.
En wanneer je buiten eigen kaders leert denken, ben je ook in staat om perspectief te nemen. Waardoor nieuwe inzichten kunnen leiden tot anders denken, ander gedrag en routines.
Wanneer je dit bespreekbaar wilt maken is het van belang dat er veiligheid en openheid is. Als trainer die vijf keer per jaar voorbij komt, is dat niet altijd aan mij. Ook daar wil ik respect voor het wereldbeeld van de ander hebben.
Om eerlijk te denken over je eigen denken en opvattingen, is het van belang je kwetsbare kant te laten zien. Wanneer dit nog spannend is, is een logische reactie dat je nog meer oude denkroutines naar voren brengt. Denk hierbij aan allerlei meningen, theorieën en aannames.
Wil je de uitdaging toch aangaan? En een manier vinden om toch even los te komen van je eigen denken? Zorg dan dat je informatie krijgt die echt afwijkend is.
Hoe kun je dat doen?
– Neem af en toe een moment om expliciet te reflecteren op wat je doet en hoe je dat doet.
– Vraag collega’s om je specifieke feedback te geven op je werk. Dat klinkt misschien voor de hand liggend maar zeg eens eerlijk hoe vaak doe je dat nou echt?
– Ga eens na wat de meeste waardevolle leermomenten voor je waren de afgelopen twee maanden. Wat typeert deze momenten?
– Nodig een collega uit waarvan je weet dat hij vanuit een ander perspectief met je mee denkt.
– Luister echt goed naar de reactie van iemand die het niet met je eens is. Of voor wie je eigenlijk allergisch bent.
Ik ben benieuwd welke nieuwe inzichten je hierdoor op doet!
#Leren #Teams #Ontwikkelen
“Blijvende ontwikkeling van bekwaamheid hangt samen met competentie in reflectie en ontwikkeling”.
Email
LinkedIn
WhatsApp
Twitter
Facebook
